وظایف مدیریت منابع انسانی

وظایف مدیریت منابع انسانی

طبیعتاً کم کم وقتی سازمانی بزرگ می شود، این کار به یک واحد مستقل به نام واحد مدیریت منابع انسانی واگذار می شود و برای مدیر منابع انسانی در سازمان، جایگاهی تعریف می شود.

مدیران منابع انسانی مسئول وظایف و مسئولیت هایی هستند که توسط تیم منابع انسانی انجام می شود. آنها اغلب به عنوان رابط بین مدیریت شرکت و کارکنان دیده می شوند، زیرا وظایف آنها از کار با مدیریت ارشد تا برنامه ریزی استراتژیک، استخدام، مصاحبه و استخدام افراد و شغل جدید است.

به این ترتیب، مدیران منابع انسانی متخصصانی هستند که مسئول جذب، ایجاد انگیزه و حفظ بهترین استعدادها از طریق مدیریت وظایف اداری هستند. با توجه به ماهیت نظارتی این سمت، مدیران منابع انسانی ملزم به مدیریت عملکرد کارکنان، رعایت قوانین و روابط کارکنان و بسیاری از وظایف دیگر هستند. در این مقاله به بررسی وظایف مدیریت منابع انسانی می پردازیم.

شرح وظایف و اهداف مدیر و کارشناس منابع انسانی
شرح وظایف و اهداف مدیر و کارشناس منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی چیست؟

با توجه به فضای رقابتی در کسب و کار امروزی، نیروی انسانی به عنوان یک مزیت رقابتی در شرکت ها، از ارزشمندترین سرمایه شرکت تلقی می شود.

در سازمان های امروزی اهمیت خلاقیت، ساختار سازمانی و انگیزه انسانی بر کسی پوشیده نیست. بنابراین نقش مهم مدیریت منابع انسانی می تواند این نیاز را برای کسب و کارها و شرکت ها برآورده کند. پاسخ صحیح به «مدیریت منابع انسانی چیست» بسیار مهم است زیرا به حفظ نیروی انسانی سازمان به بهترین نحو ممکن کمک می کند.

در این مقاله سعی داریم نکات مهم مدیریت منابع انسانی در ایران و همچنین جزئیات مربوط به مدیریت منابع انسانی و نقش مدیر منابع انسانی را توضیح داده و شما را با وظایف مدیریت منابع انسانی آشنا نماییم.

دانلود برنامه مدیریت کارهای زندگی

مطالب مرتبط: نرم افزار گزارش نویسی

شرح وظایف و مسئولیت های مدیر منابع انسانی

مدیران منابع انسانی مسئول مدیریت، برنامه ریزی و ارزیابی برنامه های منابع انسانی هستند. بنابراین وظایف اصلی آنها شامل موارد زیر است:

تشویق ها و پاداش ها

مدیران منابع انسانی جهت جبران خسارت و منافع متخصصان را راهنمایی می کنند. مدیران منابع انسانی برنامه های جبران خسارت استراتژیک را توسعه می دهند، سیستم های مدیریت عملکرد را سازماندهی می کنند و بر مذاکرات برای مراقبت های بهداشتی گروهی نظارت می کنند.

نمونه هایی از مسئولیت های مدیر منابع انسانی شامل نظارت بر رعایت قوانین مرخصی خانوادگی و پزشکی و پیروی از مقررات مربوط به محرمانه بودن سوابق سلامت کارکنان است.

وظایف مدیریت منابع انسانی چیست؟
وظایف مدیریت منابع انسانی چیست؟

استخدام و گزینش

مدیران منابع انسانی راه های موثری برای برآوردن نیازهای شغلی و فرآیندهای کاری ایجاد می کنند. یک مدیر منابع انسانی در واقع مسئول فرآیند جذب و انتخاب است.

با این حال، مدیر منابع انسانی مسئول تصمیم گیری در مورد سازمان در مورد جذب و نگهداری کارگران ماهر است. به عنوان مثال، یک مدیر منابع انسانی در یک مرکز مراقبت های بهداشتی می تواند از دانش خود در مورد کمبود پرستار برای توسعه استراتژی های حفظ یا تغییر سطوح فعلی کارکنان استفاده کند.

این فرآیند ممکن است شامل ایجاد یک برنامه تشویقی برای پرستاران یا ارائه آموزش به پرستاران باشد تا بتوانند گواهینامه در تخصص های مختلف برای افزودن ارزش به سازمان دریافت کنند.

مدیران منابع انسانی برای یافتن راه هایی برای جذب افراد مناسب به فرآیند استخدام و گزینه ها و همچنین دستمزدها و مزایا نگاه می کنند.

دانلود برنامه مدیریت کارهای زندگی

آموزش و توسعه

مدیران منابع انسانی، آموزش و توسعه کارکنان از جمله استخدام های جدید، آموزش رهبری و توسعه حرفه ای، تجزیه و تحلیل دوره ای نیازها را انجام می دهند تا تعیین کنند که چه زمانی به آموزش نیاز است و برای تعیین اینکه چه نوع آموزش برای بهبود عملکرد و بهره وری کارکنان مورد نیاز است.

مدیران سوابق عملکرد کارکنان را بررسی می کنند تا مشخص کنند که کارکنان کجا می توانند مهارت های کاری خود را از طریق آموزش هایی مانند سمینارها یا کارگاه ها بهبود بخشند.

آنها همچنین نقش مهمی در اجرای توسعه کارکنان و استراتژی های سازمانی ایفا می کنند که بر آموزش و توسعه حرفه ای تمرکز دارند. یک طرح مبتنی بر دانش مدیر از توسعه کارکنان، آموزش و اشتغال آینده باید مسیرهای شغلی را برای کارکنانی ایجاد کند که توانایی و تمایل به تحرک رو به بالا را نشان می دهند.

روابط کارمندان

در حالی که یک متخصص منابع انسانی مسئول بررسی و حل مشکلات کارکنان است، یک مدیر منابع انسانی مسئولیت اصلی حفظ روابط کارکنان را از طریق یک استراتژی موثر روابط کارکنان دارد. یک استراتژی موثر روابط کارکنان شامل اقدامات مختلفی برای تضمین رفاه کلی کارکنان است.

همچنین تضمین می کند که کارمندان یک محل کار امن و عاری از تبعیض و آزار و اذیت دارند. مدیران منابع انسانی کسب و کارهای کوچک تحقیقاتی در محل کار انجام می دهند و شکایات کارکنان را حل می کنند.

شرح وظایف مدیر کل منابع انسانی و امور اداری
شرح وظایف مدیر کل منابع انسانی و امور اداری

برخی دیگر از وظایف مدیریت منابع انسانی 

  1. برنامه ریزی، سازماندهی و مدیریت وظایف و فعالیت های بخش منابع انسانی
  2. کمک به توسعه اهداف و استراتژی های بخش منابع انسانی 
  3. توسعه و مدیریت برنامه های منابع انسانی مرتبط با کارکنان شرکت
  4. ایجاد و بازنگری در شرح وظایف
  5. بررسی سالانه حقوق و دستمزد
  6. اجرای و بازنگری برنامه های شرکت
  7. تهیه، تجزیه و تحلیل و به روز رسانی بودجه حقوق و دستمزد شرکت
  8. انجام مشاوره جهت گیری جدید کارمندان و روابط کارکنان
  9. نظارت بر مصاحبه ها
  10. نگهداری سوابق و گزارشات بخش
  11. شرکت در جلسات کارکنان اداری
  12. نگهداری دایرکتوری شرکت و سایر نمودارهای سازمانی
  13. توصیه سیاست ها، رویکردها و رویه های جدید
  14. تدوین، تحلیل و به روزرسانی برنامه ارزیابی شرکت
  15. تدوین، تجدید نظر و توصیه سیاست ها و رویه های پرسنل
  16. حفظ و تجدید نظر در دفترچه راهنمای شرکت در زمینه سیاست ها و رویه ها
  17. حفظ برنامه های مثبت
  18. نظارت بر تلاش های استخدام برای همه پرسنل، از جمله نوشتن و قرار دادن آگهی های استخدام

اگرچه در شرکت های کوچک، مدیر منابع انسانی مسئول همه این وظایف باشد اما کارشناسان یک سازمان بزرگ خدمات ویژه ای دارند. رهبران انسانی به عنوان ریاست، برای در نظر گرفتن کلیه سودهای اقتصادی، از جمله کارگر مدیریت ، کار می کنند.

به عنوان مثال می توانند در مورد مدیریت سازمان بر اساس تحلیل بهره وری مشاوره ارائه دهند. ارزش آنها اغلب زمانی مشخص می شود که راه هایی برای افزایش ارزش کارکنان سازمان بیابند و اطمینان حاصل کنند که از تمام منابع انسانی تا حد ممکن استفاده می شود.

آنچه برای یک مدیر منابع انسانی لازم است

مدیران منابع انسانی دارای مهارت های تصمیم گیری، تفکر استراتژیک، رهبری، روابط بین فردی و اخلاقی خوبی هستند. جدا از این ویژگی ها، مدیران منابع انسانی باید در حوزه تخصصی خود به خوبی آموزش دیده باشند.

مدیران منابع انسانی معمولا دارای مدرک لیسانس مدیریت منابع انسانی هستند، اگرچه بسیاری از کارفرمایان ترجیح می دهند مدیران منابع انسانی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی باشند.

آنچه برای یک مدیر منابع انسانی لازم است
آنچه برای یک مدیر منابع انسانی لازم است

 

دانلود برنامه مدیریت کارهای زندگی

کلام آخر…

کارکنان شرکت به عنوان مهمترین سرمایه شرکت محسوب می شوند. اما برای صرفه جویی در این سرمایه باید راهکارها، خدمات و آموزش هایی برای آن در نظر گرفته شود.

مدیریت کارکنان و رسیدگی به نیازهای آنها مستلزم مدیریت مجرب و حرفه ای است تا بتواند کارکنان را بر اساس نیازهای سازمان مدیریت کند و آموزش های لازم را برای بهبود آنها و سازمان در نظر بگیرد. در بالا شرح مختصری از وظایف مدیریت منابع انسانی را بررسی کرده ایم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *